Aşılama Tedavisi

Aşılama Tedavisi Ankara

İnfertilite problemi nedeniyle anne adayından alınan yumurtaların döllenmeye uygun olduğu dönemde uygun laboratuvar koşullarında hazırlanmış kaliteli ve hareketli spermlerin bir kateter yardımı ile rahmin içine transfer edilmesine dayanan kısırlık tedavisidir. Bu tedavi yöntemiyle yumurta en yüksek sperm konsentrasyonu ve kalitesi ile döllenmekte ve gebe kalma şansı artırılmaktadır.

Aşılama tedavisinde asıl amaç tüplere ulaşan kaliteli sperm sayısını artırarak anne adayının gebe kalma şansını artırmaktır. Tüp bebek tedavisinden farklı olarak sperm kendisi giderek yumurtayı döllemektedir. Bu nedenle aşılama yapılacak anne ve baba adayında sperm kalitesinde ve sayısında önemli bozukluk olmaması gerekmekte ve spermin yumurtaya ulaşıp dölleyebilmesi için anne adayının tüplerinden en az birinin açık olması gerekmektedir.

Aşılama Kimlere Uygulanmaktadır?

• Orta seviyede endometriozis olan hastalara
    • Penisin sertleşmesi bozuklukları olanlara
    • Retrogad ejekülasyon (boşalmanın penis ağzı yerine zıt yönde idrar kesesi içine olması) olanlara
    • Sperm sayısı ve hareketliliği yetersiz olan hastalara
    • Sebebi açıklanamayan infertilite yaşamakta olan hastalara
    • Sperm hücrelerine zarar veren antikorlara sahip olan kadın hastalara

Aşılama tedavisi yapılabilmesi için, anne adayının tüplerinden en az bir tanesinin açık olması, sperm hücrelerinin hareket, sayı ve morfolojisinin (normal görünümlü sperm yüzdesi) aşılama yapılabilecek sınırlar dâhilinde olması gerekmektedir.

Aşılama Yöntemi İçin Gereken Tetkikler

Kadın İçin;

• Rahim ve tüplerin değerlendirilmesi için rahim filmi
    • Sistemik ve lokal jinekolojik muayene
    • Tanısal laparoskopi veya histeroskopi
    • Yumurtalıkların kapasitesini değerlendirmek amacıyla hormon profili testi
    • FSH, LH (adetin 2 ve 4. günü)
    • Progesteron (adetin 21. günü)
    • Prolaktin
    • TSH

Erkek için;

• Sistemik ve lokal fizik muayene
    • Semen analizi
    • Hormon profili
    • Sperm sayısı ve hareketliliği
    • Detaylı morfolojik değerlendirme
    • Yıkama sonrası sperm değerleri
    • İleri tetkikler
    • Serolojik testler
    • MAR testi
    • Hormon profili

Aşılama Yönteminin Avantajları

Bu yöntemin avantajı hareketli ve çok sayıda spermin yeni atılmış ve tüpler tarafından tutulmuş yumurtaya olabildiğince yakın mesafeye bırakılmasıdır. Sperm yaklaşık 10 cm kadar, mukus tıkacını, vajinanın asit ortamını ve rahimde bulunan tüplere doğru çıkması gereken yolu aşılama yöntemiyle atlatılmaktadır. Sperm böylece rahim içerisinde yer alan hareketli tüycükler aracılığıyla yumurtayla birleşerek en uygun ortam olan tüplerde kalmaktadır. Aşılama tedavisi öncesinde özel ilaç tedavileri uygulanarak yumurtlama sayısı ve kalitesi arttırılan yumurtacıklar yaklaşık 20 mm boyuna ulaştığında anne adayına yumurta çatlatma iğnesi verilmektedir. Bu iğneden ortalama 24-36 saat sonra aşılama işlemi için en uygun dönemdir.

Aşılama İşlemi Süresi

Anne ve baba adaylarına uygulanacak olan bu işlem birkaç dakika sürmektedir. Ağrısız, sancısız ve son derece kolay bir yöntemdir. Çiftlerin en başta da anne adayının korkmasını gerektirecek hiçbir işlem yapılmamaktadır. Aşılama işlemi tamamlandıktan sonra anne adayı 15-20 dakika arasında dinlendirilmelidir. Bu zaman zarfından sonra anne adayı hayatına normal bir şekilde devam edebilmektedir.

Aşılama İşlemi Nasıl Yapılır?

Aşılama işleminin yapılması için uygun pozisyonu alan anne adayının vajinal bölgesine önce enjektörün rahim içine problemsiz girmesini sağlayacak ekipmanlar yerleştirilmektedir. Enjektörün rahim içerisine girmesi için uygun ortam oluşturulduktan sonra baba adayından alınan kaliteli ve çok sayıda sperm anne adayının rahmine transfer edilmektedir. Bu işlem yalnızca birkaç saniye sürmekte ve böylece aşılama işlemi tamamlanmış olmaktadır.

Anne adayının adet döneminin 2. veya 3. günü aşılama tedavisine başlanmaktadır. Tedavi öncesi ultrason ile yumurtalıklar ve rahim kontrol edilmektedir. Rahimde miyom, polip, vs. olmadığından, yumurtalıklarda ise kist olmadığından emin olunduktan sonra yumurta geliştirici ilaç tedavisine başlanmaktadır. Gebelik öncesi yapılması gereken testlere aşılama tedavisinden önce bakmak gerekmektedir.  Yumurta geliştirici ilaçlar aşılama tedavisinin ilk aşamalarından biridir. Bu ilaçlar iğne şeklinde veya hap şeklinde alınabilmektedir. Uzmanlar tarafından yumurta geliştirici iğnelerin genelde akşam saatlerinde uygulanmasını tercih etmektedir.  Anne adayının adet döneminin ikinci veya üçüncü günü iğne kullanmaya başlaması her gün aynı saatte doktorunun belirlediği dozda ilacını kullanması ve doktorunun söylediği tarihte yumurta gelişiminin takibi için tekrar kontrole gelmesi önerilmektedir. Anne adayının yumurta gelişimi için doktor kontrolü altında hap kullanması önerilmişse hapa âdetin beşinci günü başlanmalı ve günde 1 veya 2 defa beş gün boyunca kullanılacaktır.

Aşılama Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler

• Anne adayı aşılama işlemi tamamlandıktan sonra 15-20 dakika mutlaka istirahat etmelidir.
    • Anne adayı doğum yapana kadar ağır yük kaldırma, ağır iş ve spor gibi aktivilerden kaçınmalıdır.
    • Aşılama işleminden sonra regl ağrısına benzer ağrı, sancı ve az birşey kanama normaldir.
    • Aşılama işlemi sonrasında cinsel ilişkinin herhangi bir sakıncası bulunmamaktadır.
    • Aşılama işleminden 12-14 gün sonra kanda gebelik testi (beta-hCG) yapılmalıdır.

Aşılama Tedavisinin Başarı Oranı Nedir?

Kısırlık (infertilite) nedenine bağlı olarak aşılama normal ilişkiye oranla %10-20 oranında artış sağlayabilmektedir. Uygulama sayısı arttıkça gebe kalma olasılığı biraz daha artmaktadır. Aşılama işleminin teorik olarak bir sınırı olmamakla birlikte 6-7 seferden fazla denenmesinin pek faydası olmadığından gerek duyulmamaktadır. Aşılama tedavisinin başarı oranları;

• Yalnızca aşılama tedavisini yaptıranlarda gebelik şansı %3-5
    • Aşılama işlemi yapılmadan hap ile yumurta geliştirildiğinde %5-7
    • Aşılama işlemi yapılmadan iğne ile yumurta geliştirildiğinde, %8-10
    • Aşılama tedavisi ile birlikte hapla yumurta gelişimi sağlandığında %8-10
    • Aşılama tedavisi ile birlikte iğne ile yumurta gelişimi sağlandığında %17-20 gebelik olasılığı vardır.

Kısırlık (İnfertilite) süresi ve yaş faktörü artarsa, aşılama işlemi denenmeden doğrudan tüp bebek ve mikroenjeksiyona geçilmelidir.

Aşılama mı Tüp Bebek mi?

Aşılama tedavisi ve tüp bebek tedavisi yöntemlerinden hangisinin seçileceği anne ve baba adayı çiftin yaşına, yapılan testlerin sonucuna, daha önce aldığı tedavilere ve tedavilere verdiği yanıta göre değişmektedir. Bu nedenle infertil anne ve baba adayının tedavisinde, tedavi yöntemleri hastaya göre değişmektedir.

Aşılama Tedavisi Fiyatları Nedir? Aşılama Ne Kadar Tutar?

Aşılama işlemi yaptırmayı düşünen anne ve baba adayları için en önemli konulardan biri de tedavinin fiyatıdır. Tedavi fiyatları şehirden şehire, klinikten kliniğe ve uzmandan uzmana değişmektedir. Tedavi fiyatının içine, yumurta takibi, sperm yıkama ve değerlendirme ve aşılama girmektedir.  Aşılama fiyatları Ankara’da kliniğin donanımına ve bulunduğu bölgeye göre de değişkenlik göstermektedir. Aşılamada kullanılan yöntemler, tetkikler, ilaçlar, kullanılan kateterin markası gibi hususlar aşılama fiyatlarını etkilemektedir.

Ankara’nın Çankaya İlçesi Söğütözü semtindeki klinikte aşılama tedavisi, Kadın Doğum ve Tüp Bebek Uzmanı Doç. Dr. Ali SEVEN tarafından yapılmaktadır. Fiyatlar hakkında ayrıntılı bilgi almak için iletişime geçebilirsiniz.