Gebelik Belirtileri

İlişkiden en erken 1 hafta sonra kanda, 2 hafta sonra idrarda yapılan gebelik testi ile gebe olup olmadığı kesin olarak anlaşılmaktadır. İdrarda yapılan gebelik testi %90, kanda yapılan BHCG testi %100 doğru sonuç vermektedir. İdrarla yapılan testte çift çizgi çıkması, kanda ise BHCG in >5 mıu/ml olması gebe olduğunuz anlamına gelmektedir. İdrar testi negatif çıktı ama ciddi gebelik şüpheniz varsa kanda mutlaka BHCG baktırmanız gerekmektedir.  Testler dışında bazı belirtiler de hamilelikten şüphelendirmektedir. Ama şu unutulmamalıdır ki;  bu belirtilerin yaşanmıyor olması hamile olunmadığı anlamına gelmemektedir. Aynı şekilde bu belirtilerden bazılarının yaşanıyor olması da hamile olunduğu anlamına gelmemektedir.

Vücutta meydana gelen değişimler, hamilelik sebebiyle salgılanan hormonlar, rahmin büyümesi, beslenme şekilleri gibi etkenler, haftalık ve aylık olarak hamilelik belirtilerini farklılaştırmaktadır. Hamileliğin ilk belirtileri arasında östrojen ve progesteron hormonlarında artış görülmektedir. Bu hormonların vücut düzeyindeki artışı ile birlikte; aynı zamanda adet belirtisi de olan göğüslerde daha fazla hassasiyet oluşumu ve göğüslerin büyümesi göze çarpmaktadır. Ancak bunlar kesin gebelik belirtisi olarak değerlendirilmemeli ve emin olmak için mutlaka gebelik testi yapılmalıdır. Hamileliği işaret eden semptromlar ilk haftalarda çok belirgin düzeyde olmasa da hamileliğin yarattığı hormonal değişimler, vücutta hızlı bir şekilde kendini göstermeye başlamaktadır. Bazı kişilerde ise erken hamilelik belirtileri ilk hafta görülmeye başlayabileceği gibi bazı kişilerde bu belirtiler hiç görülmeyebilir. Gebelik belirtileri aşağıdaki şekilde sıralanabilir:

Adet gecikmesi

Adet gecikmesi, gebeliğin ilk belirtilerinden biridir. Ancak her adet gecikmesi kesin hamilelik belirtisi değildir. Aktif cinsel hayatı olan yetişkin kadınlarda adet gecikmesi hamilelik ihtimalini akla getirmektedir. Adet kanaması, folikülün çatlayarak yumurtayı serbest bırakmasından (yumurtlama) 14 gün sonra gerçekleşmektedir. Eğer bu yumurta döllenirse adet kanaması olmaz. Diğer tüm ihtimallerden önce gerekli idrar ya da kan tahlilleri yapılarak gebelik ihtimali değerlendirilmelidir. Adet gecikmesi, gebelik belirtisi olabileceği gibi başka kadın hastalıklarına da işaret edebilir. Ayrıca stres ve yeme bozuklukları da adet gecikmesine sebebiyet verebilmektedir.

Kanama (Vajinal Akıntı)

Sperm ve yumurtanın döllenmesi sonucu oluşan embriyo rahme yerleşmektedir. Embriyo rahme yerleştiği zaman vajinal akıntı görülebilmektedir. Hamile olduğunun farkında olmayan kişiler, bu vajinal akıntıyı sıklıkla regl ile karıştırmaktadır. Fakat reglden farklı olarak bu akıntı çok şiddetli olmaz. Ayrıca renk olarak da normal regl ile uyuşmaz. Bu nedenle normalde olmaması gerekirken olan vajinal akıntılar, hamileliğe işaret ediyor olabilmektedir. Ayrıca bu belirti embriyonun rahme tutunması sırasında olduğu için, erkenden hamilelik belirtileri arasındadır. Aynı zamanda kanamalar dış gebelik belirtisi olabileceği için mutlaka doktor kontrolünden geçilmelidir.

Göğüs ağrısı ve meme hassasiyeti

Erken hamilelik belirtileri arasında ‘göğüslerde değişiklikler’ yer almaktadır. Hamilelikten kaynaklanan hormonal değişiklikler (östrojen, prolaktin ve progesteron hormonlarının salgılanması), göğüslerde ağrı yapabilmektedir. Göğüs ağrısı da adet belirtilerinden biri olduğundan, kesin hamilelik belirtisi olabilmek için tek başına yeterli değildir. Gebelik belirtileri arasında aynı zamanda göğüs uçlarının etrafının genişlemesi ve koyulaşması da yer alabilmektedir. Hamilelik belirtisi olarak görülen bu durumlar, döllenmeden hemen sonra olabileceği gibi hamileliğin ilerleyen zamanlarında da ortaya çıkabilmektedir.

Baş dönmesi

Hamilelikte baş dönmesi, metabolik değişimlerden kaynaklı olarak görülebilmektedir. Bu süreçte metabolik takibin yapılması son derece önemlidir.

Yorgunluk ve uyuma isteği

Vücutta artan progesteron hormonu, uyuma isteği yaratabilmektedir. Bu sebeple ilk 3 aylık hamilelik belirtilerinde sürekli uyuma isteği ve yorgunluk olabilmektedir. Hamileliğin 3’üncü ayından sonra bu belirti azalmaktadır.

Mide ve sindirim problemleri

Mide ve sindirim sistemi problemleri, hamilelik belirtileri arasında yer alabilmektedir. Hamilelik sebebiyle salgılanan progesteron hormonu, yiyeceklerin yemek borusundan daha yavaş ilerlemesine sebep olmaktadır. Hazımsızlık ve şişkinlik gibi durumlar, hamilelik belirtileri arasında bulunmaktadır. Hamilelik şüphesi olanlar, hazımsızlık ve şişkinlik şikâyeti için ilaç kullanmadan önce mutlaka doktora görünmelidir.

Mide bulantısı

En yaygın hamilelik belirtileri arasında yer alsa da her mide bulantısı hamilelik belirtisi olmayabilir. İlk hamilelik döneminde kadınların 4’te 3’ünün ortak şikayeti mide bulantısı olarak bilinmektedir ve fizyolojik nedenlere bağlı olarak gelişmektedir. Hamilelikte mide bulantısı olmasının sebebi artan östrojen ve Beta HCG hormonlarıyla ilişkilidir. Bulantı ve kusma, kişiden kişiye farklılık gösterebilmekte ve hamilelik döneminin başlarında ya da ortalarında görülebilmektedir.

Koku hassasiyeti

Gebelik döneminde ortaya çıkan koku hassasiyeti de mide bulantısını tetiklemektedir. Özellikle sigara, parfüm, yemek ve ağır ter kokuları, öğürme refleksini harekete geçirerek mide bulantısına ve kusmaya neden olabilmektedir. Gebelikte koku hassasiyetine östrojen hormonunun neden olduğu tespit edilmiştir.

Kabızlık

Gebelik belirtileri arasında yer alan sindirim sistemi yavaşlığı, kabızlık yaratabilmektedir. Bunun nedeni ise büyüyen rahmin, bağırsakların son kısmına baskı yapmasıdır. Gebelik şüphesi olanlar, kabızlık sorunu için doktora danışmadan müshil ve benzeri ilaçlar kullanmamalıdır.

Sık idrara çıkma

Sık sık idrara çıkmak, ilerleyen hamilelik dönemlerinde en çok rastlanan belirtiler arasında bulunmaktadır. Hamilelik belirtisi olan sık idrara çıkma durumu, 4’üncü aydan sonra azalmaya başlasa da hamileliğin sonlarına doğru bebeğin başının mesaneye baskı yapmasıyla yeniden artabilmektedir. Sağlıklı bir gebelik geçirebilmek için bu duruma önce doktor tarafından teşhis konulmalı, sonrasında tedavi edilmelidir.

Kasık ağrıları

4 ve 5’inci hafta hamilelik belirtileri arasında kasık ağrıları görülebilmektedir. Bunun sebebi ise embriyonun rahmin iç duvarına yerleşmesidir. Hamilelikte kasık ağrıları, beklenen bir durum olmakla birlikte vajinal kanamanın da olması riskli bir durum ortaya çıkarabilmektedir. Kasık ağrısıyla birlikte kanama da görülüyorsa mutlaka doktor kontrolü yapılmalıdır. Hamilelik dönemindeki kasık ağrıları, hamilelerin yürümesini ya da hareket etmesini etkileyecek şiddette değildir.

Cilt problemleri

Vücudun bazı bölgelerinde kahverengi lekelerin olması, hamilelik belirtisi olabilmektedir. Gebelik lekeleri genellikle göğüs uçları, kasık, karın ve göbek çevresinde görülebilmektedir. Bu lekelerin neden olduğu tam olarak bilinmese de gebelik döneminde salgılanan östrojen hormonuna bağlı olduğu düşünülmektedir. Anne adaylarının %70 – 90’ında bu durum görülebilmektedir. Hamilelik cilt lekeleri, güneş ışığı ya da diğer UV ışınlara maruz kaldığında daha da artış gösterebilmektedir.

Baş ağrısı

Gebelik öncesi migren problemi yaşayan kadınlar, hamilelik döneminde baş ağrısı ile karşılaşabilmektedir. Migren sorunu olmayan kadınlar da hamileliğin ilk 3 ayında normalden daha sık baş ağrısı yaşayabilmektedir. Hamilelikte baş ağrısı, genellikle gerilim tipi baş ağrısıdır ve hormonal değişim, kaygı ve stres kaynaklı olarak ortaya çıkabilmektedir. Hamileliğin ilk 3 ayında yaşanan baş ağrıları için ağrı kesiciler genellikle tavsiye edilmemektedir. Hamilelikte ilaç kullanmak, fetal gelişim açısından riskli olabilmektedir. Hamilelik döneminde teşhisi konulamayan baş ağrıları, yüksek tansiyon, el ve ayaklarda ödem oluyorsa vakit kaybetmeden doktora başvurulmalıdır. Hamilelikte baş ağrıları, hamileliğin 3’üncü ayından sonra hafiflemektedir.