Gebelik Öncesi Danışma

Gebelik Öncesi Danışma Ankara

Gebelik öncesi danışma; baba ve anne adayı bireylerde var olan hastalıkları belirleyip, bunların gebelikte anne ve bebekte yaratacağı riskleri en aza indirmek ve bebek için en uygun ortamı sağlamak amacıyla yapılan incelemelerdir.

Gebelik öncesi danışma sadece önceden tıbbi bir hastalığı olanları değil, gebeliği düşünen tüm kadınları kapsamalıdır. Anne adayının tıbbi, sosyal ve genetik durumlarının gebelik öncesinde araştırılması ve en iyi duruma getirilmesi yoluyla gebelik sonuçlarının geliştirilmesi hedeflenmektedir. Gebelik öncesi görüşme; risk belirlenmesi ve beslenme, egzersiz, yaşam tarzı değişiklikleri gibi önerileri içermektedir. Anne adayı sistemik hastalıklar yönünden sorgulanmalı, diabet, hipertansiyon, epilepsi, kalp hastalıkları, varis ve damar tıkanıklığı varlığı, böbrek ve karaciğer hastalıkları, guatr bozuklukları varlığını irdelenmeli, gebeliği etkileyebilecek enfeksiyonlar araştırılmalı, gerekli tetkik, tedavi ve yönlendirmeler yapılmalıdır.

Gebelik fizyolojik bir olaydır, ancak bazen gebelik sürecinde anne ve bebeğin hayatını tehlikeye sokabilen birtakım olaylar gerçekleşebilmektedir.

Eğer bebek sahibi olmak istiyorsanız, gebe kalınca değil gebelik planlandığında gebelik öncesi danışma almak için kadın doğum doktorunuza başvurmanız gerekmektedir. Çünkü gebelikte ortaya çıkabilecek birçok sorun gebelik henüz oluşmadan belirlenebilmekte, önlem alınabilmekte ve tedavi edilebilmektedir.

Doktorunuzun sizi sağlıklı bir gebelik, doğum ve bebeğe hazırlamak için üzerinde duracağı önemli noktalara madde madde bakalım isterseniz.

• Gebe kalmadan önce yapılması önerilen bazı aşılar vardır. Bunların yapılması hem sizi hem de bebeğinizi ciddi sakatlıklara yol açabilecek enfeksiyonlardan koruyacaktır.
    • Beyin ve omurilik ile ilgili doğuştan sakatlıkların (Nöral tüp defekti) oluşmasını engelleyen folik asite gebe kalmadan en az 1 ay önce başlamak gerekmektedir. Folik asit dozu günlük en az 400 mikrogram olmalıdır. Eğer risk faktörü varsa doz yükseltilebilir.
    • Yüksek tansiyon, şeker, tiroid hastalığı veya başka bir hastalığınız var ise bunlar tedavi edildikten sonra gebelik düşünülmelidir.
    • Kullanılan bazı ilaçlar, sigara, alkol bebekte doğuşsal sakatlıklara neden olabilir. Eğer böyle bir durum varsa doktorunuzu mutlaka paylaşmanız gerekmektedir.
    • Aşırı kilolu veya zayıf olmak gebeliği olumsuz etkileyebileceği için ideal kiloya ulaştıktan sonra gebelik planlanmalıdır.
    • Önceki gebelik ve doğum öyküsü sonraki gebeliğin takibinde çok önemlidir. Daha önceki gebelikte yaşadığınız bir sorun var ise mutlaka doktorunuzla paylaşmanız gerekmektedir. Anne adayının gebelik öyküsü;
      • Adet düzensizliği, gebe kalamama
      • Tekrarlayan düşükler, anne karnında 20 hafta altında bebek ölümleri
      • Önceki ölü doğum, erken doğum, gebelik zehirlenmesi, eşin önde gelmesi, eşin erken ayrılması,
      • Müdaheleli doğum, sezeryen doğum
      • Gebelik + sistemik hastalıklar (gebelik + hipertansiyon, gebelik + şeker vb.)
      • Enfeksiyon hastalıkları öyküsü (Verem, frengi, kanla bulaşan sarılık gibi)
      • Önceki anomalili bebek öyküsü gibi.

Bunların yanı sıra;

Anne adayının genetik özellikleri sorgulanmalı, ailevi hastalıklar göz önüne alınmalıdır. Kadının yaşı, kilosu detaylı bir şekilde alınmalı eğer kan grubu bilmiyorsa kan grubu tayini yapılmalıdır.

Gebelikte önerilen kilo alımı, zayıf kadınlar için 12,5-18 kg., normal kilodaki kadınlar için 11,5-16 kg., fazla kilolu kadınlar için 7-11,5 kg. kadardır. Buna göre gebe kalacak kadınların ideal kiloya ulaşması önerilmeli ve bu konuda doktorunun önerisi doğrultusunda beslenmelidir.