Kapalı Yumurtalık Kisti Ameliyatı

Yumurtalık kisti ameliyatları iki şekilde yapılmaktadır. Bunlar kapalı yumurtalık kisti ameliyatı ve açık yumurtalık kisti ameliyatıdır. Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı, kasık bölgesi veya göbek deliği çevresinden açılan deliklerden kistin çıkartılması ile yapılmaktadır. Operasyon işleminde açılan delik kesilerinin küçük olması hastada daha az ağrı görülmesine ve çabuk iyileşmesine olanak sağlamaktadır. Bu nedenle yumurtalık kistlerinin tedavisinde mümkün olduğu sürece kapalı ameliyat (laparoskopi) tercih edilmekte ve oldukça yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Bu yöntem yalnızca, hastanın şişman olduğu, hamile olduğu, kistin büyük olduğu, aşırı kanama olduğu durumlarda tercih edilmeyebilmektedir.

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı (Laparoskopik), kistin kötü huylu olduğu durumlarda kullanılmamakta uygulanması halinde tümör hücrelerinin karın içerisine dağılması gibi dezavantajlara neden olabilmektedir. Ayrıca malignite şüphesi, karın içerisinde yapışıklık, kanama gibi durumlarda kapalı ameliyat yerine açık ameliyat işlemi yapılmalıdır. Bu gibi durumlar söz konusu olduğunda ameliyatın açık mı olacağı kapalı mı olacağı konusunda hasta ile görüşülmelidir.

Eğer yumurtalık kistinin boyutu 8 cm’den küçükse, hastanın kan tahlilinde rahim kanseri yaratacak bir durum tespit edilememişse ve hasta genç yada orta yaşlarda ise kistin kendiliğinden kaybolma şansı söz konusu ise takip süreci başlatılarak ameliyata gerek duyulmayabilir. Bu durumda doktorun önermiş olduğu doğum kontrol hapı kullanılarak kistlerin tedavi edilmesi sağlanabilecektir.

50 yaş ve üzerindeki hastalar ile çocuk hastalarda tespit edilen kistler hangi boyutta olursa olsun ameliyat için gerekli nedenleri sağlamasa bile ameliyatla alınarak daha sonrası süreçte problem yaratmaması adına patolojik incelemeye gönderilmektedir.

Ayrıca kist;

• Ağrıya sebep oluyorsa,
    • Patlamışsa,
    • Torsiyona (dönme) sebep oluyorsa,

kistin boyutuna, cinsine, hastanın yaşına ve diğer özelliklerine bakılmaksızın ameliyat gerektirmektedir.

Ameliyat Gerektiren Kistler

• Kistin boyutu 8 cm’den büyükse
    • Hasta 50 yaş ve üzerinde veya çocuk ise
    • Yapılan ultrasonografik görüntülemede kötü huylu kist tespit edilmişse
    • Yapılan ultrasonografik görüntüde kist içerisinde papiler çıkıntı görülmüşse
    • Hastada kanser şüphesi bulgusu varsa
    • Kanser markerlarında artış varsa
    • Tedavi ve takip edilmesine rağmen kist küçülmeyip büyüyorsa,
    • Patlama, dönme, kanama ve şiddetli ağrı söz konusu ise

kistlerin uzman bir kadın doğum uzmanı veya jinekolog tarafından ameliyatla alınması gerekmektedir.

Yumurtalık Kisti Ameliyatının Süresi

Yumurtalık kisti ameliyatları hangi yöntem ile yapılırsa yapılsın açık veya kapalı her iki ameliyatta da operasyon 1-3 saat sürmektedir. Kistin büyüklüğü, cinsi, hastanın yaşı, kilosu, rahimde görülebilecek sorunlar operasyonun süresini etkilemektedir.

Yumurtalık Kisti Ameliyatından Sonra Cinsel İlişki?

Operasyondan sonra hastanın kendisini iyi hissettiği ağrısının olmadığı zaman da cinsel ilişkiye girmesi önerilmektedir. Operasyonla rahim alınmışsa 1 ay, kist veya yumurtalık alınması durumunda ise 10-15 gün cinsel ilişkiye girilmesi tavsiye edilmemektedir. Ayrıca ameliyattan sonra gebe kalmak isteyen hastaların ilk 6 ay korunmaları ve 1 yıl boyunca bebek yapmamaları tavsiye edilmektedir.

Yumurtalık Kisti Ameliyatından Sonra Adet Ne Zaman Başlar?

Operasyondan yaklaşık 1 ay sonra adet kanamaları başlayabilmektedir. Ancak bu süre hastanın en son adet gördüğü döneme göre değişiklik göstermektedir. Hastada operasyon esnasında görülen stres nedeniyle birkaç ay adet düzensizliği görülebilmektedir. Ayrıca operasyondan sonra görülen her kanama adet kanaması olmayabilmekte ve bu gibi durumlarda doktora başvurulması ve tedbir amaçlı kontrol olunması önem arz etmektedir.