Kürtaj Nedir?

Hamile kalan kadının herhangi bir sebepten dolayı yasal süre içerisinde gebeliğinin sonlandırılması ya da rahim hastalıklarının tanı ve tedavisi nedeniyle rahimden doku alınması amacıyla uzmanlar tarafından yapılan cerrahi işleme “Kürtaj(Küretaj)” denmektedir.

Kürtajın Yapıldığı Durumlar

Kürtaj (Küretaj) işlemi yalnızca gebeliğin sonlandırılması amacıyla yapılmamaktadır. Kürtaj işleminin yapılması için başka sebeplerde olabilmektedir.

Kürtaj (Küretaj) işleminin yapıldığı durumlar şunlardır:

Hastalık Durumları

Kadınlara kürtaj işlemi yapılmasının nedenlerinden bir tanesi fetüsta adı verilen bir hastalık ya da eksiklik olabilmektedir. Anne rahmindeki fetüsün doğduktan sonra hayatını etkileyebilecek kadar önemli bir hastalığı varsa ya da organlarında eksiklik söz konusu ise doktorlar anne ve babaya kürtaj seçeneği sunmaktadırlar. Anne ve baba adayı çift hayatlarını olumsuz etkileyebilecek bu durum karşısında karar vermeleri halinde gebelik yasal süre içerisinde ise sonlandırılmakta eğer yasal süre içerisinde değilse heyet kararıyla kürtaj işlemi yapılmaktadır.

Risk Durumları

Bazı anne adaylarının gebelikler ise risk teşkil edebilmektedir. Bu risklerin birçok sebebi olabilmektedir. Bunlar;

Kan uyuşmazlığı

• Anne adayının yaşının ileri olması
    • Bebeğin annenin hayatını tehlikeye atması,
    • Bebeğin kalp atışlarının durması,

gibi durumlar gebeliği riske sokabilmektedir.

Bu gibi durumların söz konusu olması halinde doktorlar tarafından kürtaj işlemi önerilmektedir. Çünkü böyle durumlarda etik olan doğmamış olandan çok anne adayının hayatının söz konusu olmasıdır.

Boş Gebelik

Boş gebelik, hamilelik kesesini oluşturan plesanta ve zarın oluşması ve şişmesi ancak içinde bebeğin bulunmaması durumudur. Boş gebelik adı verilen bu tür gebeliğin söz konusu olduğu durumlarda da kürtaj/küretaj yapılması gerekmektedir. Boş gebelik genellikle dış gebelikle karıştırılsa da ikisi aynı şey değildir. Boş gebelikte plesanta ve zar içi boş bir şekilde oluşurken, dış gebelik döllenme aşamasında iken tubalarda çıkan bir sorun ile ilgili durumdur.

Boş gebelik durumlarında kürtaj/küretaj yapılması anne ya da baba adayının tercihe bağlı olmayıp kesinlikle yapılması gereken bir durumdur.

İstenmeyen Gebelikler

İstenmeyen gebelik durumları kürtaj yapılmasının bir diğer sebebidir. İstenmeyen gebeliklerin önüne geçilmesi için anne ve baba adaylarına korunma yöntemlerinin öğretilmesi ve bebek isteyene kadar bu yöntemleri kullanmaları tavsiye edilmelidir. Böylece istenmeyen gebeliklerin önüne geçilmiş olunacak ve anne adayının kürtaj işlemine maruz kalması engellenecektir. Bazı durumlarda korunulsa bile gebelik söz konusu olabilmektedir. Böyle durumlarda istenilmeyen bir gebelik için en doğru olanın kürtaj işlemi uygulamasıdır.

Düşük

Kürtajın sadece anne rahmindeki bebeği almak için yapıldığı düşünülse de bu yanlış bilinmektedir. Kürtaj annenin düşük yaptığı durumlarda da gebeliği sonlandırmak için yapılmaktadır. Anne adayı eğer düşük yaptıysa bu bebeğin içinden çıkmış olduğu anlamına gelmemekte yalnızca bebeğin artık yaşamadığı anlamına gelmektedir. Böylesi durumlarda bebek parça olarak hala anne adayının içinde olup kısa süre içinde çürümeye başlayacağından anneyi zehirleyerek hayatını tehlikeye atacaktır.  Anne adayının düşük yaptığı durumlarda anne ve baba adayının kararına bakılmaksızın kürtaj işlemi yapılmalıdır.

Parça Alımı

Rahim hastalıklarının (miyom, polip vb.) tanı ve tedavisi için doku parçaları, doğum sonrası plasenta parçaları veya enfeksiyon sonucunda oluşan parçalar da kürtaj yöntemiyle alınabilmektedir.

Kanama Tespit Etme

Rahimde oluşan kanamaların tam yerini saptamak, kanamanın yapısını anlamak ve kanamalardan örnek alınması için de kürtaj işlemi uygulanabilmektedir. Bu gibi durumların söz konusu olması halinde uzman bir doktora başvurulması ve hijyenik bir ortamda steril aletlerle kürtaj işleminin gerçekleştirilmesi önerilmektedir.