Yumurtalık Kisti Tedavisi

Yumurtalık Kisti Tedavisi Ankara

Yumurtalıkların kist duvarı adı verilen bir doku ile çevrilmesi ve bu dokunun içerisinin sıvı ile dolması durumuna “yumurtalık kisti” denir. Kadınların çoğu hayatları boyunca en az bir kez kist oluşturmaktadır. Bu kistler genelde ağrısız olup herhangi bir belirti göstermemektedirler.

Yumurtalık Kistlerinin Sebepleri

Yumurtalık Kistlerinin oluşmasındaki birincil sebep hormonal bozukluklar/düzensizliklerdir.

Her adet döneminde yumurtalık içerisinde yumurta hücresini taşıyan 2-3 cm boyutlarında folikül adı verilen kistler oluşmaktadır. Zamanla bu kist çatlayarak yumurtanın açığa çıkmasını sağlamakta ve sperm ile döllenirse gebe kalınmasını sağlamaktadır. Yumurta döllenmezse adet kanaması ile kist dışarı atılmaktadır. Kadında hormonal bozukluk/düzensizlik söz konusu ise adet dönemlerinde dışarı atılamayan bu kist ilerleyen zamanlarda büyüyerek folikül kiste neden olmaktadır.

Yumurtalık Kistlerinin Belirtileri

Yumurtalık kistleri kadınlarda genellikle ağrı veya sancıya neden olmadığı için herhangi bir belirti göstermemektedir. Yalnızca jinekolojik muayenelerde veya rutin kontrollerde tespit edilebilmektedir. Çok sık görülmemekle birlikte kistlerin dönmesi veya patlaması sonucu şiddetli ağrılar görülebilmektedir.

Genellikle yumurtalık kistlerinde en çok görülen belirtiler;

• Karın bölgesinde şişlik ve ağrı
    • Bağırsak alışkanlıklarındaki değişiklik
    • Sindirim sisteminde görülen bozukluk
    • Mide bulantısı ve kusma
    • Adet düzensizliği,
    • Lekelenme veya adet görememe
    • İdrar yolu şikâyetleri
    • Ağrılı bağırsak hareketleri
    • Cinsel ilişki esnasında ağrı
    • Sırt ya da uyluklarda ağrı
    • Göğüslerde hassasiyet

Acil cerrahi müdahale gerektiren yumurtalık kistinin belirtileri ise;

• Şiddetli veya keskin karın alt bölgesi(pelvik) ağrıları
    • Baş dönmesi
    • Hızlı solunum
    • Baygınlık veya baş dönmesi

Bu belirtiler göz ardı edilip yumurtalık kisti önemsenmez ve  erken tedavi edilmezse ciddi sonuçlara yol açabilmektedir.

Yumurtalık Kisti Tanısı

Yumurtalık kisti tanısı uzman bir doktor veya jinekolog tarafından yapılan jinekolojik bir muayene ile tespit edilebilmektedir.

Yumurtalık kistlerini teşhis etmek için;

• CT taraması
    • MRI
    • Ultrason cihazı

gibi görüntüleme araçları kullanılmaktadır. Bu görüntüleme araçları sayesinde kistin boyutu, şekli, yapısını vb. belirlenebilmektedir.

Yumurtalık Kisti Tedavisi

Yapılan muayene sonra doktor işlevsel yumurtalık kistlerini tedavi etmek için doğum kontrol hapı kullanılmasını önerebilmektedir. Bu uygulamadaki amaç;

• Hormonların yumurtlamayı durdurması,
    • Yumurta keselerinin gelişmesinin önlenerek yeni kistlerin oluşmasını önlemektir.

Doktor bu tedaviye kistin durumuna ve hasta için uygun olup olmadığına bakarak karar vermektedir.

Yumurtalık Kistleri Çeşitleri

1. İnklüzyon kisti
    2. Follikül kisti
    3. Korpus luteum kist
    4. Teka-lutein kisti
    5. Gebelik luteoması

olmak üzere beş çeşit yumurtalık kisti bulunmaktadır.

Yumurtalık kisti genellikle iyi huylu olup çok fazla bir belirtisi söz konusu değildir. Ancak her ihtimal göz önünde bulundurulmalı ve doktorda rutin kontrollerin yaptırılmasına özen gösterilmelidir.